Zasady pedagogiczne

Przygotowane otoczenie, w którym przebywają dzieci, ma pozwolić realizować ściśle określone przez Marię Montessori zasady, wpływające na rozwój dziecka:

   · zasada swobodnego wyboru materiału: dziecko pracuje z tym z czym chce,

   · zasada swobodnego wyboru miejsca pracy: gdzie chce,

   · zasada swobodnego wyboru czasu pracy: kiedy i jak długo chce,

   · zasada swobodnego wyboru formy pracy: samo lub w grupkach,

   · zasada porządku: wszystko ma swoje stałe miejsce,

  · zasada ograniczenia: materiały są w pojedynczych egzemplarzach i w pojedynczych zestawach; stosuje się je zgodnie z przeznaczeniem; dziecko pracuje tam, gdzie wybrało swoje miejsce; nie przeszkadza innym (ani dzieciom, ani nauczycielowi); jeśli coś wybrało powinno skończyć (ćwiczenie, układanie, czy zjedzenie nalanej samodzielnie zupy),

   · zasada izolowania trudności: jeśli dziecko poznaje wielkości, to pracuje z odpowiednim materiałem (różowa wieża), a nie z kolorami czy ciężarami,

    · zasada kontynuacji: każdy materiał stanowi ogniwo długiego łańcucha, kolejne ogniwo ma cechy poprzedniego plus dodatkową,

    · zasada transferu: umiejętności opanowane podczas pracy z materiałem przenoszone są na otaczające dziecko środowisko, np. składanie serwetek prowadzi do nauki składania ubrań, wiązanie ramek pomoże w nauce wiązania butów,

   · zasada własnego działania i powtarzania: jeśli chce skakać to skacze, chce to samo zadanie powtarzać to powtarza – rozwija się bowiem zgodnie z własnym programem wyznaczonym przez swoje zainteresowania, potrzeby i możliwości,

   · zasada samokontroli: nauczyciel nie musi oceniać, poprawiać, chwalić; informacja zawarta w materiale pozwala dziecku samemu sprawdzić poprawność wykonanej pracy, znaleźć błąd i go poprawić.

 

 

Koniec przedszkola - dla Zerówki

Masz pytania?

Sowy i Sówki
Przedszkole i Żłobek
ul. Kasprzaka 4
63-400 Ostrów Wielkopolski
Tel/Fax (+48) 62 592 53 17
Tel: (+48) 604 594 216
Tel: (+48) 606 987 434
Email: info@sowy-sowki.pl

HomeMontessoriZasady pedagogiczne